Arkiv for emneord: steven novella

Slankere med fet mat?

1 stjerne - Svært dårlig bloggpost2 stjerner - Mindre god bloggpost3 stjerner - Helt grei bloggpost!4 stjerner - Bra bloggpost!5 stjerner - Fantastisk bloggpost! (Ingen stemmer avgitt)
Loading ... Loading ...

Aftenposten skriver i dag:

En stor forskningsundersøkelse som ble publisert i det vitenskapelige tidsskriftet New England Journal of Medicine denne uken, viser at en diett bestående av ubegrenset med fett, men få karbohydrater, er mest effektiv for å gå ned i vekt.

[...]

Over tre hundre overvektige personer ble fulgt av forskerne over to år. Personene ble delt inn i tre grupper som fulgte hver sin diett. En gruppe spiste fettfattig mat, den andre fulgte en middelhavsdiett med mye grønnsaker og umettet fett, mens den tredje gruppen fikk spise så mye fett og proteiner de ville, men svært lite karbohydrater.

Den tredje gruppen fikk dessuten spise så mange kalorier de ville, mens de to øvrige gruppene måtte begrense kaloriinntaket.

I gjennomsnitt gikk slankerne i gruppe én ned mindre enn tre og en halv kilo, de i gruppe to fire og et halvt kilo, og deltagerne i gruppe tre gikk ned fem og et halvt kilo på to år.

Gruppen som spise lavkarbodietten, gruppe tre, gikk mest ned i vekt, og de som spiste fettfattig hadde den minste reduksjonen.

Minimalt med karbohydrater er essensen i den kjente og kontroversielle Atkins-dietten så vel som Fedon Lindbergs diett, som er av nyere dato.

Kategorier:
Read full story Comments { 2 }

Zack Dunlap igjen

1 stjerne - Svært dårlig bloggpost2 stjerner - Mindre god bloggpost3 stjerner - Helt grei bloggpost!4 stjerner - Bra bloggpost!5 stjerner - Fantastisk bloggpost! (Ingen stemmer avgitt)
Loading ... Loading ...

Jeg skrev for kort tid siden om Zack Dunlap som var i en ulykke og ble erklært død på sykehuset halvannet døgn senere, men som på “mirakuløst vis” våknet opp og nå er på vei til å bli nesten helt frisk igjen.

Nå har nevrologen Dr. Steven Novella, medskeptiker og vert for min favoritt-podcast, The Skeptics Guide to the Universe, tatt en kikk på saken og gir her sitt syn på saken.

Kategorier:
Read full story Comments { 0 }

VitaePro – villedende markedsføring

1 stjerne - Svært dårlig bloggpost2 stjerner - Mindre god bloggpost3 stjerner - Helt grei bloggpost!4 stjerner - Bra bloggpost!5 stjerner - Fantastisk bloggpost! (42 stemmer, gj.snitt: 4,64 av 5)
Loading ... Loading ...

Vitaepro Pms 150
På TV2 har det begynt å rulle en reklamesnutt for kosttilskuddet VitaePro. Reklamens påstander er ganske drøye, og jeg fant ut jeg ville ta en kikk på produktets nettsider for å lese mer om hvilket belegg de har for å hevde at effekten er vitenskapelig dokumentert. Dette skal ikke være noen omfattende analyse, men mer enn kjapp kommentar til en del av de villedende påstandene som serveres om VitaePro.

Hvilke påstander serverer produsenten så VitaeLab om sitt kosttilskudd VitaePro? På nettsiden kan man lese følgende liste over positive helseeffekter:
- Gir friskere hud og mindre rynker
- Beskytter hud og øyne mot UV-stråler fra sola
- Styrker immunforsvaret
- Godt for hjertet og blodårene
- Godt for hukommelsen
- Godt for muskler og ledd
- Godt for muskelstyrke og utholdenhet
- Godt for trening, rehabiliteringstid og stølhet
- Godt for mage/tarm
- Godt for mannens fertilitet

La oss se hva slags dokumentasjon VitaeLab har for dette.

Kategorier:
Read full story Comments { 64 }