Dagbladet skriver i dag om en studie som viser at inntak av sukkerholdige drikker bidrar til å øke blodtrykket:
Amerikanske forskere har nylig publisert sine resultater i det vitenskapelige tidsskriftet Circulation. 810 voksne personer ble fulgt i et og et halvt år. Blodtrykket deres ble målt ved fem anledninger, og forsøkspersonene ble intervjuet om hva de spiste og drakk. Deltakerne fikk også i varierende grad opplæring i riktig kost og mosjon.
Resultatene taler for seg. Studien viser at de forsøkspersonene som reduserte sitt daglige inntak av sukkerholdige leskedrikker med i gjennomsnitt tre deciliter, fikk en betydelig senkning i blodtrykket.
Resultatene mer enn antyder at det er sukkeret i leskedrikken som er problemet, ikke eventuelt koffein eller søtstoffer. Senkningen i forsøkspersonenes blodtrykk var tydelig uavhengig av vektreduksjon.
La oss se litt nærmere på dette. Studiens hovedforfatter Liwei Chen sier nemlig:
“Our findings suggest that reducing sugar-sweetened beverages and sugar consumption may be an important dietary strategy to lower blood pressure and further reduce other blood pressure-related diseases,” Chen said. “It has been estimated that a 3-millimeters of mercury (mm Hg) reduction in systolic blood pressure should reduce stroke mortality by 8 percent and coronary heart disease mortality by 5 percent. Such reductions in systolic blood pressure would be anticipated by reducing sugar-sweetened beverages consumption by an average of 2 servings per day.“


VG pushet i går 







Professor i medisinsk etikk, 









![Kaskade feat. Mindy Gledhill - Dynasty [Extended Versions]](http://blog.tjomlid.com/wp-content/plugins/ilastfm/nocover.jpg)












Siste kommentarer
Overvåkingskameraer ineffektive mot kriminalitet (2)- PoPSiCLe: Ah! Artige funn, dette her – og akk så sant. Tabloide oppslag om vitenskap er som...
- Jazz Radio: Thanks! was rcently discussing Ella Fitzgerald vs. Horace Silver . This should be...
Tenk kritisk! (6)- Embla: Oi, så spennende! Gratulerer :)
- didrich: RT @CiViX: Ny bloggpost! Tenk kritisk! http://bit.ly/bpki0D This comment was originally...
- didrich: Tenk kritisk! | unfiltered perception http://t.co/PcS0U1U God lesning for den fornuftig...
Farlig å drikke Coca Cola? (11)- Koppa Dasao: @ PoPSiCLe: Poenget er at man kan få alt til å virke farligere enn det det er hvis...
- PoPSiCLe: @ Frank: Nåja. Koppa Dasao har helt rett han – vann (dihydrogenoksid) kan medføre...
En analyse av The Phil Parker Lightning Process (36)- Johanne: … veldig spesielt å se at de fleste som har kritisert LP har ikke gått på det...
- Johanne: Grei utlegging, men synes det er merkelig du kan fordømme dette uten å ha vært med på...
Treffende (2)- Alt godt: Å. Det var det eg trengte i dag. Takk! No er det berre å krysse fingrane. ;-)
Noen ord om forskning og media (6)